reklama

Hurikány bez mena

Hurikánom sa tento rok nezvyčajne darilo. Meteorológom nestačil bežný zoznam mien a posledné dve tropické búrky nad severným Atlantikom museli pomenovať podľa gréckej abecedy. Takže nakoniec predsa katastrofa? Ide o prvý drastický dôsledok globálneho otepľovania?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pred šiestimi rokmi, keď som študoval v Spojených štátoch, čakal som na príchod hurikánu Dennis s takmer zvráteným nadšením. Nechápte ma, prosím, zle! Stačilo, že ma moji rodičia považovali za blázna. Nikomu som neželal nič zlého. Jednoducho som sa cítil ako turista, hladný po prekrásnych scenériách a dobrodružných zážitkoch. Na Slovensku sa len tak ľahko s hurikánom nestretnete. Nanajvýš s búrkou v lete a pri troške šťastia máme aj biele Vianoce. Koniec-koncov, keď k nám do Baltimore nakoniec ten hrozný Dennis dorazil, vôbec už nebol hrozný. Taký bezzubý dedo na dôchodku, inými slovami karikatúra tropickej búrky. Nuž ale účelu poslúžil: Do osobného zoznamu divov som si pridal "hurikán" a na celú záležitosť som nadlho zabudol...Až donedávna. Keď ku mne správy o tohtoročných hurikánoch dorazili, Katrina už zaplavila New Orleans. Vlastne sa nestalo nič, čo by sa nebolo dalo čakať. New Orleans dávno vedel, že je voči hurikánom a záplavám prakticky bezbranný. Lenže tie obrazy katastrofy, to bolo na mňa predsa len trochu priveľa.Vrcholom všetkého bolo, keď mi asi pred dvoma týždňami priateľ nad pohárom vynikajúceho belgického piva prezradil, že meteorológom tento rok nestačil bežný zoznam "ľudských" mien a tak museli posledné dve tropické búrky nad severným Atlantikom pomenovať Alfa a Beta.Tú "apokalyptickú" debatu, ktorú sme potom s priateľom viedli, výdatne sa pritom posilňujúc Westmalle - vraj svetovou dvojkou v rebríčku najlepších pív - tu už nebudem opisovať. Myslím však, že sme obidvaja automaticky usudzovali, že za to môže to nešťastné globálne otepľovanie. Neskôr som dokonca kdesi začul poznámku na adresu Američnov: "Dobre im tak, zaslúžia si to! To majú za to, že nechcú podpísať Kjótsky protokol!"Lenže je to naozaj tak? Môžeme sa tu, v belgickom mestečku Leuven, tešiť na ďalšie dni ako bol 30. október - najteplejší, odkedy tunajší Kráľovský meteorologický inštitút zaznamenáva teploty - kým úbohých Američanov čaká z roka na rok viac ukrutných hurikánov?Myslím, že kým nenájdeme lepšiu odpoveď, budeme sa musieť uspokojiť s akýmsi "sofizmom" - Možno áno a možno nie. Globálne otepľovanie už berieme ako fakt, bez diskusie. Ale či je zodpovedné za tú nádhernú letnú sobotu koncom októbra, to je iná otázka.Pokiaľ ide o hurikány, väčšina klimatológov stále zastáva názor, že ich stúpajúci počet nemožno priamo vysvetliť globálnym otepľovaním. Je síce pravdou, že počet tropických búrok nad Atlantickým oceánom od roku 1995 stúpa, o globálnom trende sa však zatiaľ nedá hovoriť. V celosvetovom merítku sa počet tropických búrok stále pohybuje kdesi v rozmedzí 90±10 za rok. Mení sa iba frekvencia ich výskytu v jednotlivých častiach sveta. Zdá sa napríklad, že hurikány nad severným Atlantikom sa riadia 50 až 70-ročným cyklom. Po veľmi aktívnych rokoch 1926 až 1960 nasledovalo relatívne pokojné obdobie až do roku 1994, nuž a teraz je meteorológom v Amerike opäť horúco.So silou hurikánov je to vraj trochu komplikovanejšie. Niektorí vedci argumentujú, že globálne otepľovanie môže v blízkej budúcnosti posilniť hurikány o zhruba päť percent. Zrejme hovoria o celkovej uvoľnenej enrgii, ktorá je už aj teraz nepredstaviteľná - porovnateľná s výbuchom 10 megatonovej atómovej bomby každých dvadsať minút. Nechýbajú ani katastrofické scenáre: Časť meteorologickej akademickej obce sa už pripravuje na príchod "superkánov" - hurikánov, ktorých sila prekročí nateraz najvyšší, piaty stupeň Saffir-Simpsonovej škály.Ak som sa pred šiestimi rokmi na Dennisa tak trochu tešil, dnes sa celkom určite modlím, aby sme s takými beštiami nikdy nemali do činenia. Ja už som svoj hurikán zažil a naši by povedali, že som s rokmi tiež dospel k rozumu. Koniec-koncov, aj bez katastrof vieme, že žijeme na planéte plnej problémov. A ja mám niekedy chuť rozprávať sa pri pohári Westmalle aj o niečom príjemnom...***Ak to niekoho bude zaujímať, informácie som čerpal z nižšie uvedených stránok. Strávil som pri nich dva dlhé zaujímavé večery. Stojí zato zasurfovať si tam.Atlantic Oceanographic and Meteorological LaboratoryHurricane Research Division website (FAQ’s)http://www.aoml.noaa.gov/hrd/tcfaq/C5c.htmlaThe Free Dictionary (online)http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Hurricanes

Štefan Štofaník

Štefan Štofaník

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nevieme, kto sme. To je na našom živote najbolestnejšie a najkrajšie zároveň... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáUdalostiÚvahyDenník

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu